TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Lund, Aija:
Korpela Paper Ky:n verkkopalvelun käytettävyyden arviointia käyttäjätiedon pohjalta.
Pro gradu, 80 sivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2013.



Arvioin tutkimuksessani Korpela Paper Ky:n verkkopalvelun käytettävyyttä käyttäjätiedon pohjalta.

Tutkimuksessani käytin kolmea aineistonkeruumenetelmää: havainnointihaastattelua kahdelle henkilölle, julkisten verkkopalvelujen laatukriteeristön pisteytystä vertaisarvioijan kanssa sekä sähköpostipalautteita, joita sain 36 kappaletta. Näiden lisäksi perehdyin tutkimuskirjallisuuteen sekä kävin useita keskusteluja aiheesta yrityksen toimitusjohtajan Arto Korpelan kanssa.

Tutkimus etenee näiden aineistokeruumenetelmien mukaisesti. Luvun alussa esitellään menetelmällä saatu tieto, ja sen jälkeen tiedon pohjalta johdetut kehittämisideat sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Arvioinnin ja kehittämisideoiden pääpaino on sivuston ulkoasussa, rakenteessa sekä tietosisällössä.

Havainnointihaastattelun sisällön analysoin laadullisesti kuvaten haastateltavien kommentteja sivuston käytettävyydestä. Sähköpostipalautteista laskin toistuvien ilmaisujen määrää ja teemoittelin ne luettavuuden, kattavuuden, saatavuuden ja rakenteen teemoihin. Laatukriteeristön ominaisuudet pisteytimme (erikseen) vertaisarvioijan kanssa. Vertaisarvioijan antama kokonaispistemäärä oli 60/200 ja omani 84/195 eli yritys sai vain runsaan kolmanneksen maksimipistemäärästä.

Aineistonkeruumenetelmästä riippumatta käytettävyyden arviot olivat hyvin samansuuntaisia. Tutkimus osoitti, että yrityksen verkkopalvelun rakenne ja ulkoasu ovat sekavia ja vaikeasti hahmotettavia. Tietosisältö on hajanaista ja vaikeasti luettavaa kielioppivirheiden ja puutteellisten lauserakenteiden vuoksi, vaikka tieto sinällään onkin kattavaa ja monipuolista.

Sivuston suunnittelun ja rakentamisen tulisi olla suunnitelmallisempaa ja hallitumpaa, jotta käytettävyys paranisi.

Korpela Paper Ky ei ole aiemmin hyödyntänyt millään tavalla käyttäjätietoa tai arvioituttanut sivustoaan ulkopuolisilla arvioijilla, vaan sivusto pohjautuu toimitusjohtajan omaan minätietoon ja kokemukseen palveluiden käyttäjänä. Näin ollen tämä tutkimus tarjoaa yritykselle mahdollisuuden kehittää verkkopalveluaan käyttäjiltä saadun täsmätiedon pohjalta, mikä mahdollistaa myös yrityksen verkkopalvelun kautta tapahtuvan myynnin kasvun.


Asiasanat:

käytettävyys, käyttäjätieto, verkkopalvelu, käyttäjä, käyttäjälähtöisyys


Takaisin