TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Lepistö, Onerva:
Nettinatiivit Muumilaaksossa. Tutkimus muumeista suomalaissa verkkokulttuureissa vastakulttuurisina esityksinä.
Pro gradu, 91 sivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2015.



Pro gradu -tutkielmani aiheena ovat suomalaisten verkkokulttuurien vastakulttuuriset muumiesitykset. Päätutkimuskysymykseni on, miten muumiesitykset verkossa näyttäy-tyvät vastakulttuurisuutena. Lisäksi kysyn alatutkimuskysymyksinäni, millaisin tavoin muumi näyttäytyy suomalaisissa verkkokulttuureissa ja mikä on kulttuuriperinnön ja vastakulttuurisuuden suhde verkon muumiesityksissä.

Muumihahmot ovat tehneet ensiesiintymisensä suomalaisissa verkkoaineistoissa jo 1990-luvun loppupuolella, ja sosiaalisten medioiden sekä yhteisöpalveluiden ajalla ja mediakonvergenssin eli medioiden yhdistymisen ja monikanavaisuuden kiihtyessä ver-kon muumiaines on runsastunut ja monipuolistunut. Primaariaineistonani ovat kahdelle suomalaiselle viihdesivustolle ladatut muumiesitykset, suomen suurimman kuvalaudan toistuvat muumimeemit, reaktiokuvat ja -äänet sekä YouTuben muumivideot. Aineisto-ni pääpaino on kuvallisissa ja audiovisuaalisissa esityksissä sekä niihin sisältyvien kult-tuuristen merkitysten analysoinnissa, ja tutkimukseni fokus painottuu niihin kulttuuri-siin prosesseihin, joissa muumista muotoutuu vastakulttuurisia esityksiä verkossa. Tutkimusmetodini on osallistumaton havainnointi, jonka tuloksena keräämäni aineiston tulkintaa määrittää hermeneutiikka; hermeneuttisen tutkimusstrategian päämääränä on ihmisen toiminnan ja kulttuurin syvällinen ymmärtäminen, johon tähdätään hermeneut-tiseksi kehäksi kutsutulla systemaattisella tulkintojen tekemisen prosessilla.

Tutkimukseni rakentuu johdantoluvun jälkeen kolmesta luvusta. Luvussa kaksi käsittelen muumia suomalaisissa verkkokulttuureissa kulttuuriperinnön ja kulttuurin perinnöllisyyden käsitteiden kautta. Tuon esille niitä tapoja, joilla muumi tutkimukseni kohteena olevilla verkkosivustoilla esiintyy sekä pohjustan lyhyesti näiden ulkopuolisen silmiin mahdollisesti hyvin triviaaleilta vaikuttavien kulttuurin fragmenttien merkityksellisyyttä niitä viestinnässään sekä ilmaisussaan käyttäville yksilöille ja heidän muodostamilleen yhteisöille. Esittelen lukijalle kulttuuriperinnön ja kulttuurin perinnöllisyyden käsitteiden lisäksi myös kulttuurisen kestävyyden käsitteen; nämä kolme yhdessä luovat pohjan aineistoni myöhemmälle käsittelylle valitsemani teoreettisen viitekehyksen puitteissa.

Luvussa kolme käsittelen muumia nettinatiivien folklorena esimerkiksi yhteisöllisen tai-teen tekemisen ja institutionaalisen tuottamisen kanssa vastakkain asemoituvan fanikult-tuurisuuden kautta. Luvussa neljä selvennän muumin vastakulttuurisuuteen kytkeytyviä esitystapoja ja niihin johtaneita prosesseja sekä pohdin kulttuuriperinnön ja vastakult-tuurisuuden suhdetta verkon muumiesityksissä. Näissä kahdessa luvussa taustalla kulke-vat koko ajan luvussa kaksi esille tuomani kulttuuriperintöön kytkeytyvät teemat, verk-kotilan kokeminen sekä yhteisöllisyyden tematiikka. Jatkotutkimusta ajatellen esille tuomiani näkökulmia, erityisesti toistaiseksi vähemmän tutkittuja, voisi entisestään sy-ventää aineistollisen, analyyttisen ja/tai menetelmällisen triangulaation avulla.


Asiasanat:

muumit, internet, verkkoanarkismi, vastakulttuuri, tuottaja-kuluttaja, kulttuuriperintö


Takaisin