TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Turtiainen, Riikka:
Penkkiurheilijasta virtuaaliurheilijaksi. Digitalisoituva urheilun kuluttaminen.
Pro gradu, 119 sivua, 7 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2005.



Tutkielmassani selitän ilmiötä nimeltään virtuaaliurheilija. Tutkin millaista on digitalisoituva urheilun kuluttaminen. Selvitän, mitä median kautta kulutettavan urheilun käytännöt ovat: miten ja mitä viestimiä virtuaaliurheilija käyttää ja mihin? Primääriaineistoni ovat seurantapäiväkirjat, joiden avulla tutkimukseeni osallistuneet urheilun kuluttajat kirjasivat viikon ajan ylös omia kuluttamistottumuksiaan. Seurantapäiväkirjojen lisäksi tutkimusaineistoani ovat haastattelut ja
Veikkauksen lehtimainokset. Haastattelut toimivat seurantapäiväkirjoja tukevassa ja täydentävässä roolissa mainosten ollessa vertailuaineistoa. Tutkin myös puhetapoja, joilla virtuaaliurheiljat määrittävät omaa urheilun kuluttajuuttaan.

Aihetta on tutkittu hyvin vähän. Virtuaaliurheilija on oma käsitteeni, jota ei ole aikaisemmin käytetty. Urheilun kuluttajista on puhuttu penkkiurheilijoina, mutta käsite ei mielestäni enää vastaa tarkoitustaan. Oma näkemykseni on, että digitaaliteknologian kautta urheilun kuluttajan rooli on aktivoitunut uudella tavalla. Virtuaaliurheiluun liittyy nähdäkseni
kahdenlaista aktiivisuutta. Urheilun kuluttaja on aktiivinen jo tulkitessaan
urheilutapahtumia. Lisäksi virtuaaliurheilija rakentaa aktiivisesti eri viestinten avulla omakohtaisen urheilun seuraamiskokemuksen, joka ei
rajoitu pelkkään televisiolähetyksen seuraamiseen. Keskeinen tutkimustulos on, että virtuaaliurheilijalle on tyypillistä eri
viestintävälineiden limittynyt käyttö - mediakonvergenssia korostuneempaa on tällä hetkellä intermediaalisuus.
Virtuaaliurheilija valitsee viestintävälineen kuhunkin tarkoitukseen ennen kaikkea nopeuden, kätevyyden, luotettavuuden ja reaaliaikaisuuden perusteella.

Ilman Internetiä ei olisi virtuaaliurheilijaa. Virtuaaliurheilijat käyttävät Internetiä usein lisätiedon hankkimiseen. Erilaisia käyttömahdollisuuksia ovat esimerkiksi joukkueiden ja urheilijoiden kotisivut, seurantasivustot, lehtien verkkoversiot, keskustelufoorumit, nettipelit ja vahvasti esille nouseva on-line urheiluvedonlyönti. Internetin käytölle on tyypillistä
tiettyjen sivustojen toistuva läpikäyminen ja käytön ajoittuminen muussa toiminnassa esiintyviin taukoihin. Internet on monipuolistanut urheilun seuraamista, mutta se ei ole korvannut muita viestintävälineitä. Ainakin toistaiseksi urheilutapahtumia seurataan mahdollisuuksien mukaan television välityksellä. Erityisen vahva rooli on myös teksti-tv:llä, jonka käytön olen jakanut kahteen eri muotoon - uusimpien urheiluotsikoiden ja uutisten läpilukemiseen ja pelitilanteiden ja -tulosten seuraamiseen, joka on oheistoimintaa. Tulevaisuudessa digitaalinen televisio ja
supertekstitelevisio tulevat luultavasti olemaan vahvasti esillä urheilun kuluttamisen yhteydessä. Mobiilipalveluiden käyttö ei ole vielä vakiintunut virtuaaliurheilijoiden keskuudessa, mutta urheilu on aihealue, jonka kautta mobiililaitteiden uusia sisältöjä tuodaan markkinoille. Jatkotutkimuksen kannalta keskeisiä asioita ovat muun muassa urheilun
kuluttamisen ja uusien viestintävälineiden suhteen kehittyminen ja urheiluaiheisten mediasisältöjen liikkuminen viestintävälineistä toisiin.


Asiasanat:

Virtuaaliurheilija, digitalisoituminen, penkkiurheilu, viestimet, uusmedia


Takaisin