TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Lankinen, Jonna:
Käyttäjien näkemyksiä Porin kaupungin sähköisistä asiointipalveluista 2007.
Pro gradu, 111 sivua, 19 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2007.



Tutkimuksessani selvitin käyttäjien näkemyksiä Porin kaupungin sähköisistä palveluista sekä mahdollisista uusista palvelumalleista.

Lähestyin aihetta neljässä vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitin 14 Suomen suurimman kunnan kotisivuilla alkuvuonna 2007 saatavilla olleita sähköisiä asiointipal-veluja. Samassa yhteydessä tutustuin tarkemmin myös Porin kaupungin internetin väli-tyksellä saatavaan palvelutarjontaan.
Toisessa vaiheessa perehdyin kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Kolmannessa vaiheessa toteutin Porin kaupungin sivustolla www-käyttäjäkyselyn, johon vastasi 66 käyttäjää. Vastausten perusteella loin käyttäjäprofiilia sekä tavoittelin yleiskuvaa vas-taajien toiveista ja peloista sähköisten palvelujen suhteen. Neljännessä vaiheessa kut-suin viisi erilaista www-kyselyyn vastannutta käyttäjää lähempään, kahdenkeskiseen haastatteluun, jonka tarkoituksena oli selvittää heidän näkemyksiään erilaisista palve-lumalleista. Lähitapaamisen aikana haastateltavat tekivät internetissä muutamia tehtä-viä, jonka jälkeen keskustelimme niiden herättämistä ajatuksista ja palvelumallien so-veltuvuudesta Porin kaupungin kotisivuille.

Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneilla ihmisillä on yleisesti hyvin positiivinen asenne uusien sähköisten palvelujen kehittämisen suhteen. Asenne oli ratkaisevaa sil-loinkin, kun käyttäjät pohtivat sellaisia syitä, mitkä estävät heitä käyttämästä sähköisiä palveluja. Www-kyselyyn vastanneet käyttäjät paljastivat myös, kuinka suorassa yhtey-dessä käytettävyys on sivustosta annettaviin arvosanoihin.

Haastatteluosio osoitti selkeästi, että kuntalaiset haluavat kaupungin sivulle heidän omista lähtökohdistaan rakennettua informaatiota. Kaikilla haastatelluilla oli erilaiset tavat etsiä tietoa Porin kotisivuilta, joten esimerkiksi sivuston oman hakupalvelun sel-keyttäminen auttaisi käyttäjiä pääsemään tavoitteeseensa helpommin.
Tehtävien myötä selvisi myös, että erilaisuudestaan huolimatta haastatellut jakoivat yh-denmukaisia mielipiteitä erilaisista palvelumalleista. Niiden joukosta löytyi sellaisia sähköisiä palveluja, jotka kiinnostivat kaikkia haastateltuja heidän heterogeenisyydes-tään huolimatta. Tällaisten palvelujen löytäminen on tiukkaan vedetyssä kuntataloudes-sa tärkeää.

Tutkimus osoitti yksiselitteisesti, kuinka tärkeää käyttäjien näkemysten kuunteleminen on jo sähköisten palvelujen suunnitteluvaiheessa. Samalla selvisi se, kuinka kattavaa ja käyttökelpoista tietoa käyttäjiltä ylipäätään on saatavilla tämänlaisella haastattelulla.


Asiasanat:

Kaupungit, kunnat, käytettävyys, käyttäjät, käyttäjätutkimus,
sähköinen asiointi, sähköiset palvelut, verkkoviestintä, WWW-sivut


Takaisin