TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Tuomi, Pauliina:
Juontajuus 2000-luvun ”televisiojätteessä”? - Juontajan rooli interaktiivisissa tv-mobiilipeleissä ja soittovisoissa.
Pro gradu, 119 sivua, 19 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2007.



Tutkimus valottaa 2000-luvulla syntynyttä interaktiivista viihdettä. Tutkin tv:ssä pyöriviä puhelimitse pelattavia mobiilipelejä sekä soittovisoja. Tutkimuksen keskiössä ovat interaktiivisten viihdeohjelmien juontajat ja heidän roolinsa katsojia aktivoivina ohjelma - ja pelikomponentteina. Tutkimuksen teoria ulottuu aina peli - ja visailututkimuksesta juontajia käsittelevään fanitutkimukseen sekä aktivointikeinoja erittelevään manipulaation analysointiin. Aikaisempaa tutkimusta aihepiiristä ei ole, joten taustatutkimusta on käytetty pitkälti soveltaen.

Tutkimusmenetelmänä käytetään kuvailevaa ja analysoivaa sisällön erittelyä. Työ on lähtenyt liikkeelle nimenomaan itse tutkimusaineistosta ja se on itsessään avannut erilaisia teemoja ja tyypittelyjä. Aiemman tutkimuksen puutteesta johtuen tutkimukseen on luotu omia kategorioita ja termejä. Tutkimusaineistona on videoituja mobiilipeli - ja soittovisalähetyksiä noin 27 tunnin nauhoitteina. Lähetykset ovat tallennettu vuosina 2004 - 2006 ja käsittävät MTV3:n, Nelosen, SubTv:n, Urheilukanavan ja Ylen kanavien peli - ja visatarjonnan. Toisena aineistona tutkimukseen on otettu mukaan keskustelupalstat kuten Suomi24, Telkku ja MTV3. Keskustelupalstat ovat varteenotettava tutkimusaineisto silloin kun pyritään hahmottamaan kattavaa kokonaiskuvaa jostakin ilmiöstä, jota saattaa olla hankala lähestyä esimerkiksi haastattelujen kautta. Tutkimusaineistona palstat ovat hedelmällisiä ja informatiivisia. Ne kertovat interaktiivisen viihteen vastaanotosta sekä sen intermediaalisesta ja aktivoivasta luonteesta.

Nykypäivän interaktiivinen viihde hätistelee kansalaisia koko ajan muun muassa tekstiviesti - tai puhelinäänestyksillä. Myös tv-juontajan rooli on muuttunut monella tapaa. Interaktiivisen viihteen myötä on syntynyt uudenlaisia juontajatyyppejä − ensin tv-chatteja juontamaan ja myöhemmin tv-mobiilipelejä vetämään. Juontajan rooli ei enää ole passiivinen, vaan hän on tavallaan muuttunut kaupparatsuksi, joka pyrkii myymään ohjelmaansa parhaansa mukaan. Juontajat käyttävät useita erilaisia aktivointikeinoja saadakseen kuluttajat sohvalta maksullisiin ohjelmiin mukaan. Muun muassa juuri näihin keinoihin tutkimus pureutuu. Työn tarkoituksena on yrittää määrittää jotakin sellaista, joka vääjäämättä pakenee kaikkia määritelmiä eli tiuhaan tahtiin muuttuvaa interaktiivista viihdettä.


Asiasanat:

Tv - mobiilipelit, cross-media, interaktiivisuus, tv-juontajuus, intermediaalisuus


Takaisin