TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Visti, Saila:
Televisio - sosiaalinen media? Nykypäivän televisio katsojien välisessä vuorovaikutuksessa.
Pro gradu, 89 sivua, 7 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2007.



Tutkielmassa tarkastelen nykypäivän television katseluun liittyvää, katsojien välistä vuorovaikutusta. Tarkastelun kohteina ovat itse katselutilanne ja sen aikana tapahtuva vuorovaikutus, mediavälitteinen kommunikointi sekä katselun ulkopuolella käydyt tv-aiheiset keskustelut. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisiin sosiaalisiin käytäntöihin televisio kytkeytyy, minkälainen rooli sillä on katsojien välisissä suhteissa ja minkälaista katseluun liittyvä vuorovaikutus on. Sosiaalisen katselun myötä esiin nousee myös yksityinen television katselu.

Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselyllä, joka oli vastattavissa internetin keskustelufoorumeilla. Vastauksia kertyi yhteensä 166. Kyselyn kautta saatu aineisto koostuu strukturoiduista ja avoimista vastauksista sekä tilannekuvauksista, joissa vastaajat kertovat käymistään tv-aiheisista keskusteluista.

Tutkimus osoittaa, että tv:n katselu sitoutuu osaksi sekä yksityisiä että yhteisiä kokemuksia ja käytänteitä. Tv mielletään vahvasti kodin mediaksi, mutta sen sisällöistä käytävät keskustelut sitovat sen osaksi monia sosiaalisia suhteita ja ympäristöjä, joiden kautta sen merkitys ulottuu myös kodin ulkopuolelle. Kasvokkain tapahtuvien keskustelujen lisäksi mediavälitteinen keskustelu on yleistä, jopa samanaikaisesti katselutapahtuman kanssa. Nykypäivän televisio on sekä yksityinen että sosiaalinen media.

Katselun sosiaalisuuteen (ja yksityisyyteen) vaikuttavat erityisesti tv-ohjelma ja ohjelmatyyppi, katseluajankohta- ja paikka, katsojan elämäntilanne ja perhesuhteet sekä laitteiden sijoittelu ja tekniset ominaisuudet. Vastaajista on löydettävissä katselun sosiaalisuuden suhteen erilaisia katsojatyyppejä: yksityinen katsoja, kommentoija, sosiaalinen katsoja ja yhteisöllinen katsoja. Vaikka varsinaisesta yhteisöllisestä mediasta ei ainakaan toistaiseksi voida vielä puhua, television katseluun liittyy kuitenkin myös yhteisöllisiä piirteitä: tv-fanius, internetin tv-aiheiset yhteisöt ja tv-chatit edustavat viestimen toiminnallista, vuorovaikutteista ja sitouttavaa puolta.


Asiasanat:

televisio, yleisö, vuorovaikutus, sosiaalisuus, kollektiivisuus, yhteisöllisyys


Takaisin