TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Stenfors, Leila:
Kunnallisten verkkopalvelujen tuottaminen. Haastattelututkimus Porin kaupungin kolmen hallintokunnan verkkopalvelujen tuotantoprosessista.
Pro gradu, 115 sivua, 7 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2008.



Tutkimuksessani tarkastelen Porin kaupungin kolmen hallintokunnan verkkopalvelujen tuotantoprosessia. Olen kiinnostunut siitä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita hallintokuntien verkkopalvelutuotantoon liittyy. Tutkin, kuinka verkkopalveluja julkishallinnon organisaatiossa tuotetaan ja millaiset asiat verkkopalvelujen tuotantoon vaikuttavat. Keskityn verkkopalvelujen tuottajiin ja heidän kokemuksiinsa hallintokunnan verkkopalvelujen tuottamisesta.

Tutkimusaineistoni koostuu haastatteluista. Tutkimustani varten haastattelin Porin kaupungin teknisen palvelukeskuksen, terveysviraston ja kaupunginkirjaston verkkopalveluja tuottavia työntekijöitä helmi-maaliskuussa 2007.

Haastatteluaineistoni perusteella hallintokuntien verkkopalvelujen tuotantoprosessi jakaantuu suunnitteluun, sisällöntuotantoon, teknisen toteutukseen ja ylläpitoon. Tutkimukseni osoittaa, että kaikkiin tuotantoprosessin vaiheisiin liittyy ongelmia. Verkkopalvelujen tuotanto tehdään hallintokunnissa oman työn ohessa, eikä aikaa verkkopalvelujen suunnittelulle ja kehitystyölle jää riittävästi. Sisällöntuotannon ongelmat liittyvät hallintokuntien sisäiseen tiedonkulkuun ja sisällön kokoamiseen. Teknisen toteutuksen tueksi haastateltavat kaipaavat koulutusta. Ylläpidon haasteena on erityisesti hajakeskitetty verkkopalvelujen ylläpidon malli.

Hallintokunnissa halutaan tuottaa verkkopalveluja asiakas- ja käyttäjälähtöisesti. Julkishallinnon verkkopalvelujen tuotannossa heterogeeninen käyttäjäryhmä asettaa palvelutuotannolle omat haasteensa. Asiakaspalaute ohjaa hallintokuntien verkkopalvelujen tuottajia palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Verkkopalvelutuottajat ovat valmiita kehittämään hallintokuntien verkkopalveluja. Heidän näkökulmastaan kunnan verkkopalvelujen tuotantoa pitäisi kuitenkin suunnitella entistä organisaatiolähtöisemmin. Palvelujen tuottajat jäävät liian helposti ilman tarvittavia resursseja, tukea, ohjausta ja koulutusta.

Tutkimustietoa voivat hyödyntää ainakin hallintokuntien verkkopalvelutuotannon resursoinnista ja koulutuksen järjestämisestä vastaavat tahot. Tieto verkkopalvelujen tuottajien työnkuvasta ja työtehtävistä on tarpeen, jotta voidaan paremmin ymmärtää mitä verkkopalvelujen tuotantoprosessi hallintokuntien työntekijöiltä vaatii.


Asiasanat:

julkinen hallinto, kaupungit, kunnat, käyttäjät, organisaatioviestintä, palvelutuotanto, palveluntuottajat, sisällöntuotanto, sähköinen asiointi, sähköiset palvelut, verkkopalvelut


Takaisin