TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Kyösti, Susanna:
Opetusmateriaalin tuottaminen Moodle-ympäristössä.
Pro gradu, 60 sivua, 5 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2009.



Pro gradussani tutkin ammattiosaamisen näyttöjen materiaalin sijoiteltavuutta verkkoon Moodle-opetusalustalle. Tutkimukseni perustuu projektin yhteydessä pitämääni projektipäiväkirjaan ja sen tarjoaman materiaalin narratiiviseen tutkimukseen.

Pyrin vastaamaan kysymykseen mitä lisäarvoa Porin ammattiopiston henkilökunta ja oppilaat saavat verkkoon sijoitetusta näyttömateriaalista. Tarkastelun kohteena on erityisesti projektin aikana heränneiden kysymysten pohdinta. Lisäksi työssä tarkastellaan mahdollisten ratkaisujen löytymistä sekä kysymysten ja ratkaisujen välistä vuoropuhelua. Tutkimuksessa avainkysymyksiksi nousivat seuraavat asiat:
Kuinka materiaali tulisi sijoittaa Moodleen, että se olisi visuaalisesti sekä loogisesti järjestetty?
Voidaanko ammattiosaamisen näyttöjä ohjata osittain verkon kautta ja kuinka tämä helpottaa opettajan ja oppilaan välistä kommunikaatiota sekä opettajan työtä?

Tutkimustani kuvaa parhaiten käsite laadullinen toimintatutkimus. Aineiston tuottamisen myötä tutkimukseni on saanut myös narratiivisia piirteitä, projektikertomuksen kautta. Tutkimusaineisto on muodostunut projektin kuvauksesta syntyneistä muistiinpanoista sekä itse lopputuotoksesta ja sen arvioinnista.

Ammattiosaamisen näytöt ovat nykyisin merkittävä osa ammatillisen opettajan työtä. Näyttöjä suoritetaan ja otetaan vastaan yhteistyössä opettajan, oppilaan sekä työpaikan edustajan kanssa. Ammattiosaamisen näyttöön sisältyy kirjallinen tai toiminnallinen osuus. Toiminnallisesta osuudesta pitää kirjoittaa lisäksi kirjallista materiaalia. Opettajan ja oppilaan välille tarvitaan oma erillinen informaatiokanava, jota kummankin osapuolen on helppo seurata. Myös näyttötehtäville on oltava verkossa palautusmahdollisuus. Verkkoon viety ammattiosaamisen näyttömateriaali palvelee sekä opettajaa ja oppilasta näyttöjä annettaessa. Opettajan ja oppilaan yhteydenpito helpottuu sekä opettajalla on aktiivisempi rooli näytön valmistelun seurannassa.


Asiasanat:

Verkkopedagogiikka, käytettävyys, ammattiosaamisen näytöt, Moodle-
ppimisympäristö, projektityö, itsereflektointi


Takaisin