TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Hirvonen, Mikko:
BBS-harrastajat 1990-luvun tietoverkkokulttuurin murrosvaiheessa - näkökulmia Internetin kulttuuriseen omaksumiseen.
Pro gradu, 127 sivua, 4 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2010.



Tutkielmassani tarkastelen BBS-harrastajien Internet-omaksumista 1990-luvun murrosvaiheessa, jolloin eri tietoverkkojen keskinäinen asema ei ollut vakiintunut. Selvitän tietoverkkojen kulttuuristen ominaispiirteiden, sosiaalisen toiminnan sekä tunteiden, mielikuvien ja muistojen kautta, miten aiempia tietoverkkokokemuksia omanneen erityisryhmän kohdalla Internet asettui osaksi arkea.

Tutkimusaineistona toimivat nettikyselyn avulla kerätyt vastaukset (143 kpl), sähköpostihaastattelut sekä tietotekniikan erikoisaikakauslehdet. Lähteet on valittu siten, että niiden kautta voidaan luoda mahdollisimman laaja ja lähdekriittiset vaatimukset huomioiva kuvaus tutkittavasta aihepiiristä.

Aiemmat kokemukset tietoverkoista sekä niiden kulttuuriset ominaispiirteet määrittelivät keskeisesti Internet-suhteen syntyä ja vaikuttivat omaksuttuihin ilmiöihin, palveluihin ja sovelluksiin. Omaksuminen oli sitä helpompaa mitä tutumpi ilmiö oli kyseessä ja mitä enemmän se limittyi harrastajien koko elämänkaareen ja aiempaan tietoverkkosuhteeseen. Internet ja BBS-purkit olivat digitaalisia tiloja ja paikkoja, joita määrittelivät erilaiset sosiaaliset konventiot. Sosiaalisen toiminnan muodot ja yhteisöllisyys olivat tärkein yksittäinen piirre, jonka kautta BBS-harrastajat määrittelevät suhteensa Internetiin. Nettiin liitettiin monesti erilaisia uhkakuvia. Pelot ja mielikuvat kiinnittyivät BBS-kulttuurin keskeisiin ominaispiirteisiin, joiden kautta uutta ja vanhaa tietoverkkoa verrattiin keskenään.

Tutkimukseni osoittaa Internetin kulttuurisen omaksumisen olevan pitkäkestoinen prosessi, johon vaikuttavat useat rinnakkaiset tapahtumat sekä laajemmat diskurssirakenteet. Tähän tapahtumasarjaan liittyi niin tietoverkkojen rinnakkaiskäyttöä, kulttuuristen piirteiden jatkuvuutta ja periytymistä kuin erilaisia suvantovaiheita ja katkoksia. Jatkotutkimuksen kannalta on keskeistä jatkaa erityisryhmien tarkastelua osana netin kulttuurisen omaksumisen tutkimusta, hahmottaa yhteisöjen siirtymistä verkkoon, sosiaalisten käytäntöjen merkitystä sekä huomioida tietoverkkosuhteen vaikutus työllistymiseen ja koulutukseen. Myös BBS-purkkien kaltaisen digitaalisen kulttuuriperinnön säilyttäminen on tärkeää.


Asiasanat:

Tietoverkot, BBS, Internet, Internetin kulttuurinen omaksuminen, sosiaalinen toiminta, yhteisöllisyys


Takaisin