TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Kurjenniemi, Emmy:
Mainonnan muutos Pelit-lehdessä vuosina 1992-2004.
Pro gradu, 99 sivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2012.



Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella muutosta Pelit-lehden pelimainonnassa ja tehdä
yleiskatsaus siitä, minkälaista mainonta oli. Myös muu mainonta otettiin huomioon, ja esille
nousivat niin postimyyntiliikkeiden mainokset kuin internet-mainoksetkin. Tarkasteltava ajanjakso
oli vuodesta 1992 vuoteen 2004. Tutkimus tehtiin sisällönanalyysiä metodina käyttäen, ja
tarkasteltavana oli yhteensä 605 pelimainosta 26 Pelit-lehdestä. Analysoitavana oli niin teksti kuin
kuvakin, niin kvalitatiivisella kuin kvantitatiivisellakin menetelmällä. Pelimainoksien analysointi
sijoitettiin tietokantaan tutkimuksen helpottamiseksi.
Pelimainonnan suurimmat muutokset liittyivät epäilemättä tekniikan — erityisesti
tietokonekomponenttien, konsoleiden ja internetin — kehitykseen. Aluksi suurin osa pelimainonnasta
lehdessä oli postimyyntiliikkeiden mustavalkoilmoituksia mainostekstin puuttuessa toisinaan
kokonaan. Tällaiset mainokset korvautuivat hiljalleen värikkäimmillä ja houkuttelevammilla
tavaratalojen ja erikoisliikkeiden ilmoituksilla, joissa mainostettiin useita eri pelejä. 2000-luvulla
suuntana vaikutti olevan yhä enemmän mainosten koon suureneminen sekä panostaminen yhden
pelin mainostamiseen monen sijasta.
Mainoksien visuaalinen ilme kehittyi vuosien saatossa, mutta sisältö muuttui hyvin vähän.
Sukupuoliroolit olivat selvät ja hahmot olivat nuoria tai keski-ikäisiä sekä ihonväriltään valkoisia.
Pelin teema vaikutti mainoskuvitukseen vahvasti, ja esimerkiksi urheilupelien mainokset olivat
hyvin samankaltaisia. Myös lehden sisäiset muutokset näkyivät pelimainonnassa, näkyvämpänä
konsoleiden mukaantulo vuonna 2001.
Mainosteksteissä viitattiin useasti johonkin muuhun tuotteeseen, kuten elokuvaan tai tv-sarjaan.
Tämä selittyy lisenssipelien suurella määrällä. Muutoin tekstit eivät vuosien varrella sisällöllisesti
muuttuneet juuri ollenkaan, paitsi tekniikan kehittymiseen liittyvissä seikoissa, kuten paremman
grafiikan mainitsemisessa.
Tutkimuksen perusteella pelimainonnan muutos oli hidasta ja siihen vaikuttivat sekä
yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset että pelimarkkinoiden omat kehitysaskeleet.
Jatkotutkimuksen kannalta on tärkeää huomioida erilaiset yhteiskunnalliset muutokset sekä ne
ajalliset ja kulttuuriset kontekstit, joissa pelimainokset esiintyvät.


Asiasanat:

Lehtimainonta, sisällönanalyysi, digitaaliset pelit, pelimainonta, muutos


Takaisin