TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Kolehmainen, Suvi:
”Sen täytyy kuvastaa sitä, mitä mä edustan.” Suomalaisten poliitikkojen tavat hyödyntää internetiä vuonna 2010..
Pro gradu, 118 sivua, 5 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2012.



Pro graduni tavoitteena on selvittää, millä eri tavoilla suomalaiset poliitikot hyödynsivät internetiä vuonna 2010 ja mihin he sillä pyrkivät. Tarkastelun kohteena ovat poliitikkojen omat kotisivut, blogit sekä toiminta sosiaalisissa medioissa. Internetin merkitys vaalikampanjoinnissa on kasvanut niin, että vuonna 2007 ryhdyttiin puhumaan ”verkkovaaleista.”

Tutkimusta taustoittavat muun muassa politiikan mediajulkisuuden muuttuminen, internetin käytön yleistyminen ja arkipäiväistyminen, poliittisen mainonnan ammattimaistuminen sekä keskustelu ”verkkodemokratiasta.” Näitä kaikkia käsitellään taustaluvuissa. Tarkastelen poliitikkojen internetinkäytön yhteyksiä aikakautemme ilmiöihin ja suuntauksiin.

Tutkimus sisältää kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia analyyseja siitä, millaisia sisältöjä poliitikoilla internetissä on ja miten he käyttävät sosiaalisia medioita. Tutkimuksen kohteena on 35 suomalaista poliitikkoa. Toinen osa primaariaineistosta kostuu viiden poliitikon puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Tutkimusaihe on uudehko ja pyrin tuottamaan siitä uutta tietoa eri näkökulmista. Siksi käytän useita tutkimusmetodeita. Sekundaariaineisto sisältää esimerkiksi poliitikkojen mediakuvaa koskevaa kirjallisuutta sekä politiikan uutisaineistoa.

Lähes kaikki suomalaiset poliitikot hyödyntävät internetiä, mutta hyödyntämisen tavoissa, motiiveissa sekä asenteissa on eroja. Osa pitää internetiä ainakin osittain työn muodostamana velvollisuutena, kun taas osalle se on luonteva osa arkea ja tärkeä työväline. Poliitikkojen kotisivuilla on suuria eroja graafisessa ilmeessä ja päivitysaktiivisuudessa. Lisäksi eroja on siinä, miten tehokkaasti poliitikko harjoittaa kotisivuillansa ”tunne- ja persoonapolitiikkaa.” Tunne- ja persoonapolitikoinnin avulla poliitikko pyrkii vaikuttamaan äänestäjiin vetoamalla heidän tunteisiinsa ja antamalla omasta persoonastaan hyvän kuvan. Sen voidaan katsoa olevan osa 2000-luvun poliitikon ammattitaitoa.

Eräs merkittävimpiä tutkimustuloksia oli, että asiapolitikointi kotisivuilla on yllättävän vähäistä. Vain 43 prosentilla poliitikoista oli oma teemoista tai tavoitteista kertova sivu kotisivullaan. Sen sijaan blogeissa asiapolitikointi on joskus hätkähdyttävänkin värikästä.


Asiasanat:

internet, politiikkojen kotisivut, politiikan mediajulkisuus, poliitikot sosiaalisissa medioissa, blogit


Takaisin