TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Matikainen, Anna:
Kuluttajan luottamus paikalliseen mediaan Porin alueella..
Pro gradu, 108 sivua, 1 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2013.



Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Porin alueen yli 30-vuotiaiden mediakäyttöä, mediaan koettua luottamusta ja mediaa koskevia luotettavuuden käsityksiä. Tutkimus keskittyy kaupalliseen ja paikalliseen mediaan sekä median asiasisältöihin.

Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä on käytetty aineistona mediapäiväkirjoja. Tutkimus sijoittuu mediaetnografisen kulutuksen tutkimuksen piiriin. Yksi tutkimuksen tarkoituksista on mediapäiväkirjojen käytön tarkastelu osana mediakäytön ja luottamuksen tutkimusta. Mediapäiväkirjoja täytti 19 Porin seudulla asuvaa 30–61-vuotiasta informanttia keväällä 2013. Mediapäiväkirjat osoittautuivat oivaksi keinoksi median luotettavuuden käsitysten ja mediaan koetun luottamuksen selvittämisessä, ja onnistuneesti suunniteltuna ja toteutettuna menetelmän etuna on varsinkin aineiston syvällisyys.

Aineiston mediakäyttö oli yksilöllistä ja kirjavaa. Keskeisin mediakäyttöä koskeva tutkimustulos koskee verkon journalististen palvelujen ja sosiaalisen median toimimista perinteisinä käsitettyjen viestinten korvaajina. Verkon uutispalvelut ja sosiaalinen media korvasivat jonkin verran etenkin sanomalehden käyttöä nuorempien informanttien keskuudessa. Paperisen sanomalehden formaatti oli kuitenkin suurimmalle osalle informanteista mieluisa eikä sen korvautumisesta kokonaan ollut merkkejä.

Informanttien luottamus koostui muun muassa tuttuuden ja perinteisyyden tunteista, rutiineista ja käytännön toimivuudesta. Virheet kieliasussa, ongelmat käytännön toimissa, käsitys ulkopuolisten tahojen vaikutuksesta sisältöihin sekä huoli viihteellisyyden kasvusta ja median tason laskusta vaikuttivat luottamukseen negatiivisesti. Muualta kuin median omasta toimituksesta peräisin olevat sisällöt vaikuttivat myös luottamukseen laskevasti. Paikallisuus on aineiston perusteella sekä luottamusta luova että sitä vähentävä tekijä. Median luotettavuus käsitettiin muun muassa uskottavuutena, totuudenmukaisuutena ja puolueettomuutena. Mediakäyttö on tutkimuksen perusteella luottamuksesta erillinen asia; viestimiä ja sisältöjä kulutettiin aineistossa niistä esitetystä kritiikistä huolimatta eikä luottamuksen määrä välttämättä vaikuttanut median käyttöön.


Asiasanat:

luottamus, luotettavuus, media, joukkoviestintä, yleisötutkimus, kaupallinen joukkoviestintä, paikallislehdet, paikallisradio, verkkojournalismi, sosiaalinen media, lukutottumukset, katselutottumukset, kuuntelutottumukset, etnografia, päiväkirjat


Takaisin