TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Tervo-Hiltula, Peppi:
Panostetaan painotuotteisiin, viskataan vain verkkoon! – Tapaustutkimus Liikenneturvan lapsille ja nuorille suunnatuista materiaaleista.
Pro gradu, 106 sivua, 3 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2014.



Tässä pro gradu –tutkimuksessa tutkin, millaisia suomenkielisiä lapsille ja nuorille suunnattuja liikennekasvatuksellisia materiaaleja ja aineistoja Liikenneturvan koulutusyksikkö on julkaissut vuosina 2003-2012, ja millainen niiden esitystapa on ollut Liikenneturvan verkkosivuilla. Tutkimusaineistona käytin Liikenneturvan painattamia ja julkaisemia tuotteita sekä verkosta löytynyttä aineistoa. Liikenneturva on julkisoikeudellinen järjestö, jonka tavoite on edistää turvallista liikennekulttuuria ja liikenneturvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen. Tutkimuksessa luon kronologisen ja tilastollisesti kuvaavan määrällisen kertomuksen Liikenneturvan koulutusyksikön lapsille ja nuorille suunnatuista aineistoista. Tutkimus perustuu sisällön tyypittelyyn ja erittelyyn. Sisällön analyysissä on määrällisiä ja laadullisia piirteitä.

Tutkimusaineiston perusteella Liikenneturvan vuosina 2003-2012 julkaisemien aineistojen pääjulkaisumuoto on painotuote. Liikenneturva jakaa materiaalia verkon kautta ja osa verkkoon lisätystä materiaalista on valmistettu suoraan verkkojulkaistavaksi. Suurin osa aineistosta on tehty painotuotteeksi, jota jaetaan verkossa PDF-tiedostomuodossa. Tutkimuksen perusteella totean, että verkon mahdollistamia liikennekasvatuksen muotoja voisi käyttää monipuolisemmin ja näin tavoittaa entistä paremmin esimeriksi nuoret (13-24-vuotiaat).

Tämän tutkimuksen yksi johtopäätös on, että jatkossa materiaalin seuraamisen helpottamiseksi on suositeltavaa kerätä lista valmistuneista materiaaleista - ei vain seurata varastokirjanpitoa. Materiaalia on julkaistu useissa eri muodoissa, ja sitä on verkossa välitetty sekä tilattavana aineistona että omina kokonaisuuksinaan. Verkkovälitteisyyden lisäksi tutkimuksen keskiöön nousivat materiaalin määrälliset ominaisuudet sekä kohderyhmälähtöinen pohdinta.


Asiasanat:

Liikennekasvatus, verkkojulkaiseminen, verkkoaineisto, open acces


Takaisin