TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Pola, Heikki:
Suomalaisten teatterifestivaalien verkkoläsnäolo.
Pro gradu, 65 sivua, 3 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2015.



Pro gradu -tutkimukseni tarkastelee millaista on suomalaisten teatterifestivaalien verkkoläsnäolo. Verkkoläsnäolo tarkoittaa työssäni festivaalien käyttämiä verkkopalveluita sekä niiden käyttöön liittyviä tyylejä ja tapoja. Tutkimukseni lähtee liikkeelle suomalaisen teatterifestivaalikentän kartoituksella. Tämän jälkeen syvennyn tarkastelemaan festivaalien tyylillisiä piirteitä sekä verkkopalveluiden käytön yleisyyttä. Tutkimukseni myöhemmässä vaiheessa otan lähempään analyysiin neljä teatterifestivaalia. Näiden kohdalla tutkimukseni kohdistuu sosiaalisen median vuorovaikutuksen muotoihin.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt havainnointia ja omia kokemuksiani löytämistäni artefakteista. Tutkijana olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman vapaa ennakkoasenteista ja ennakkoluuloista tutkimaani aihetta kohtaan. Näin ollen tutkimuksessani on ominaisuuksia fenomenolosisesta tutkimusmenetelmästä. Työssäni on myös johtolankamenetelmän piirteitä. Työni etenee tekemistäni havainnoista ja kokemuksista toiseen. Löytämiäni tutkimuslöydöksiä voi täten pitää johtolankoina, jotka kuljettavat minua tutkijana yhä syvemmälle tutkittavalla kentällä.
Tutkimusaineistoni koostuu Internetistä keräämästäni teatterifestivaalien käyttämistä verkkopalveluista sekä niiden sisällöstä. Aineistoon kuuluvat nimenomaan festivaalien itse suunnitellusti käyttöön ottamat palvelut. Aineisto on kerätty marraskuun 2014 ja toukokuun 2015 välisenä aikana.
Festivaalien yleisimpiä verkkopalveluita olivat kotisivut sekä Facebook. Sosiaalisen median palveluita oli otettu käyttöön vaihtelevasti. Myös vuorovaikutuksen muodot vaihtelivat palveluiden ja festivaalien välillä. Festivaalien verkkoläsnäolon tyylejä olen työssäni hahmottanut lisäksi rakentamallani nelikentällä.
Tutkimus nostaa esiin, että suomalaisista teatterifestivaaleista ei löytynyt verkosta aiempaa kattavaa listausta. Myös verkossa tapahtuva vuorovaikutus festivaalin ja yleisön välillä on määrällisesti vähäistä. Lisäksi on huomioitavaa, että erityyliset festivaalit ovat ottaneet käyttöön toisistaan poikkeavia sosiaalisen median palveluita.


Asiasanat:

verkkoläsnäolo, teatterifestivaali, sosiaalinen media, vuorovaikutus, verkkopalvelut


Takaisin