TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Matinlinna, Salli:
Pöytälaatikkoluonnoksista digitaaliseksi tarinaksi –Autoetnografia visuaalisen novellin suunnittelusta ja toteutuksesta.
Pro gradu, 76 sivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2015.



Tutkimuksessa esitellään visuaalisen novellin suunnitteluprosessi suunnittelijan näkökulmasta. Tut-kimus keskittyy visuaalisen novellin suunnittelun ja toteutuksen eri osa-alueisiin. Tutkimusmetodina käytetään autoetnografiaa. Tässä tutkimuksessa käytetty autoetnografiamenetelmä on minä-muotoista ja subjektiivista menneiden luonnosten ja muistiinpanojen läpikäymistä ja niihin liittyvien ajatusten ja ideoitten muistelua.

Tutkimuskysymys on: Mistä eri osa-alueista visuaalisen novellin tekeminen koostuu sekä minkälai-nen rooli visuaalisella suunnittelulla ja tarinankerronnalla on visuaalisessa novellissa?

Tutkimusaineistoa ovat visuaalisen novellin työstämisprosessin aikana syntyneet muistiinpanot ja piirrosluonnokset. Työssä analysoidaan visuaalisen novellin suunnittelu- ja toteutusprosessin aikana muodostuneita muistiinpanoja sekä luonnoksia. Luonnoksissa korostuvat visuaalisen novellin hah-mot ja näiden erilaiset ilmeet, hiustyylit ja vaatteet.
Suunnitteluprosessia analysoidaan kokonaisuutena sekä sen muutosta. Hahmosuunnittelun suhteen analysoidaan hahmojen muutosta suunnitteluprosessin aikana sekä niiden taustalla olleita inspiraa-tion lähteitä. Tarkastelussa on myös hahmojen välisten suhteiden muutokset. Tarinankerronnan suh-teen analysoidaan tarinan juonen muutosta ja kehitystä.

Visuaalisen novellin suunnittelussa ja toteutuksessa on useita erilaisia osa-alueita. Visuaalisen no-vellin tekeminen koostuu tarinan ja hahmojen suunnittelusta ja toteutus tarinan puhtaaksikirjoitta-misesta, hahmojen ja taustakuvien piirtämisestä tai kuvaamisesta sekä kaikkien näiden koodaami-sesta yhteen. Pelitestaus ei ole pakollista, mutta suositeltavaa, ja visuaalisen novellin kohdalla kan-nattaisi hakea muiden mielipiteitä monista eri osa-alueista, kuten hahmosuunnittelusta, tarinanker-ronnasta sekä mekaniikoista. Mahdollisimman aikainen testaus paljastaa projektin heikkoudet, jolloin niitä pääsee työstämään aikaisemmin.

Visuaalisella suunnittelulla ja tarinankerronnalla on molemmilla tärkeä rooli visuaalisessa novellissa. Kumman rooli on merkittävämpi riippuu itse projektista, mutta yleensä visuaalisessa novellissa on aina grafiikkaa mukana nimensä mukaisesti. Hyvä tarina toimii ilman vaativaa visuaalista suun-nitteluakin ja taidokkaasti visualisoitu tarina voi toimia ilman hyvää tarinaa, mutta yleensä tarinan osuus on merkittävämpi.


Asiasanat:

Visuaalinen novelli, pelit, digitaaliset pelit, pelisuunnittelu, hahmosuunnittelu, visuaalinen suunnittelu, tarinankerronta, autoetnografia, digitaalinen kulttuuri


Takaisin