TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Jalaskoski, Sanna:
Markkinointisuunnitelma ja sisältöstrategia avaimia kiinnostavaan verkkosisältöön. Verkkosisällöntuotannon hyödyt ja haasteet uudessa pienyrityksessä..
Pro gradu, 66 sivua, 1 liitesivua.
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Digitaalinen kulttuuri 2015.



Tutkimuksessa tarkastellaan verkkomarkkinoinnin suunnittelua, kiinnostavan verkkosi-sällön tunnusmerkkejä, yritysblogin hyötyjä ja verkkosisällöntuotannon prosessia pien-yrittäjän näkökulmasta. Tutkimus on tapaustutkimus ja aihetta tarkastellaan sisus-tusalan pienyritys Tilaguru Oy:n verkkomarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen kautta. Tutkimusaineistona ovat yrityksen verkkosivusto tilaguru.fi, yrityksen profiilisi-vut sosiaalisessa mediassa, lyhyt sähköpostihaastatteluaineisto sekä sisällöntuotanto-prosessin aikana syntyneet havainnot, dokumentit, muistiinpanot ja sähköpostikirjeen-vaihto. Tutkimuksessa on toimintatutkimuksellinen ote ja keskeisin tutkimusmetodi on strukturoimaton havainnointi.

Suunnitelmallinen markkinointi tukee yrityksen menestymistä ja toimiva markkinointi-suunnittelun prosessi on jatkuva ja päivittyvä. Verkkomarkkinoinnin suunnittelussa keskeisessä roolissa on sisältö, joten sisältöstrategian laatiminen on olennainen osa markkinointisuunnittelua. Tarkastelujaksolla Tilagurun markkinointisuunnittelun suu-rimpia haasteita olivat kiire, liikeidean hioutumisen ja palveluiden tuotteistamisen keskeneräisyys sekä tiedonkulku mainostoimiston kanssa.

Sekä verkkosivuilla että sosiaalisessa mediassa markkinointisisältöjen tuottamisessa ensisijaista on sisällöntuotannon säännöllisyys ja kohderyhmien tunteminen. Verkossa asiakkaita kiinnostavat itselle hyödyllisiksi koetut sekä persoonallisesti toteutetut sisällöt. Toimiva yrityssivusto on muun muassa löydettävä, visuaalisesti miellyttävä, teksteiltään laadukas, ajantasainen, vuorovaikutteinen, positiivisen käyttökokemuksen aikaansaava sekä tietorakenteeltaan helppokäyttöinen. Blogi on pienyrittäjälle hyvä kanava ottaa kantaa, tuoda esiin oma asiantuntijuus ja vakuuttaa asiakkaat palveluiden laadusta. Tutkituissa sosiaalisen median palveluissa brändinrakentamisen keinot ovat erilaisia. Facebookissa on mahdollista kerätä suositteluja, keskustella ja jakaa monen-laisia sisältöjä, Instagramissa rakentaa kuvajulkaisuilla tunnistettavaa ilmettä.

Tilagurun verkkosivuston vahvuuksia olivat selkeä ja raikas yritysilme ja tyylikkäästi esitellyt referenssit. Verkkomarkkinoinnin ongelmakohtina olivat yrityksille yleisesti tyypilliset suunnittelemattomuus ja lyhytjänteisyys. Sisältöä tuotettiin ja julkaistiin impulsiivisesti. Ensisijaisia sisällöllisiä kehittämiskohteita verkkosivuilla olivat palvelu-kuvaukset sekä blogin päivitysten vakiinnuttaminen säännöllisiksi.


Asiasanat:

sisällöntuotanto, verkkomarkkinointi, sisältöstrategia, markkinoinnin suunnittelu, verkkosivusto, sosiaalinen media, yritysblogi, brändi


Takaisin