TURUN YLIOPISTO
Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma
Pro gradu -tutkielmani aiheena on YouTuben leluvideoilmiö, joka on noussut suosioon leikki-ikäisten lasten keskuudessa vuodesta 2010 lähtien. Käsittelen työssäni myös osal-listuvan kulttuurin ja digitaalisen leikin käsitteitä. Tutkimuksessani käytän kahdenlaista aineistoa: videomateriaalia ja aikalaislähteitä, kuten uutisartikkeleita ja blogikirjoituksia leluvideoilmiöstä ja sen katsotuimmista kanavista.
Videoaineistosta tutkin sisällönanalyysin ja -erittelyn keinoin kuuden katsotuimman lelu-kanavan kymmenen näyttökerroiltaan suurinta videota analysoimalla millaiset sisällöt ja tekijät voivat vaikuttaa niiden menestykseen. Lisäksi vertailen millaisia yhteisiä element-tejä ja eroavaisuuksia niistä löytyy. Sovelsin Marina Ramos-Serranon ja Paula Herrero-Dizin Unboxing and brands: Youtubers phenomenon through the case study of EvanTu-beHD -tutkimusartikkelin kategoriajaottelua löytäen videoaineistosta yhdeksää erilaista teemaa: unboxing, tutoriaali, tuoteanalyysi, tuotevalikoima, tarina, tuotevertailu, leikki-hetki, oppiminen ja haaste.
Videoiden sisällön ohella tutkin leluvideoiden ilmiön kehitystä, siihen vaikuttaneita taus-tatekijöitä sekä ilmiössä mukana olevia toimijoita ja heidän motiivejaan aikalaislähteiden avulla. Artikkeleita ja blogikirjoituksia löytyi vuodesta 2013 lähtien ja viimeisimmät ovat joulukuulta 2017. Niiden pohjalta jaoin leluvideoilmiön kolmeen vaiheeseen: Varhaiset tekijät 2010–2012, Suosio kasvaa 2013–2014 sekä Uudet tekijät ja haasteet 2015–2017. Erilaisia ilmiöön osallistuvia tahoja havaitsin neljä: tekijät, katsojat, leluvalmistajat ja You-Tube-verkostot.
YouTube, leluvideot, lelut, lapset, unboxing, digitaalinen leikki, osallistuva kulttuuri, tubettaminen